● ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာခရစ္ယာန္ ဘာသာ၏ပံုရိပ္

အႏွစ္(၂၀၀)ျပည့္ ယုဘိလဓမၼသဘင္ကိုစည္ ကားသိုက္ၿမိဳက္စြာက်င္းပရန္အဆင္သင့္ျဖစ္
ေသာျမန္မာျပည္ရွိခရစ္ယာန္ဘာသာ၀င္မ်ား သည္ထိုဓမၼသဘင္အလြန္တြင္မည္ကဲ့သို႔
ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာကိုယံုၾကည္လ်က္လက္ ေတြ႕အေကာင္အထည္ေဖၚရမည္နည္း။
ဤေမးခြန္းကားအခ်ိန္ျပည့္ဓမၼအမႈေတာ္ေဆာင္ မ်ားႏွင့္ယံုၾကည္သူခရစ္ယာန္တိုင္းေလး
ေလးနက္နက္စဥ္စားရမည့္ေမးခြန္းပင္ျဖစ္ သည္။အေၾကာင္းမွာအႏွစ္(၂၀၀)ၾကာျမင့္
ၿပီးေသာခရစ္ဘာသာသည္ေဟာင္းႏြမ္းလာ ကာယံုၾကည္သူမ်ားကခရစ္ယာန္ပီပီ
အသက္ရွင္ရန္ႏွင့္သက္ေသခံ၍သာသနာျပဳရန္ လံုေလာက္စြာတြန္းအားမေပးႏိုင္ခဲ့ပါ၊
လႈံ႕ေဆာ္မႈလည္းမေပးႏိုင္ခဲ့ပါ။ထို႔ေၾကာင့္လက္ ရွိခရစ္ယာန္ဘာသာကိုအလုပ္ရံုသို႔ပို႔ကာ
စင္းလံုးကၽြတ္ျပဳျပင္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ (Over hauled-Christianity)ကိုေဖၚထုတ္ရန္လို
အပ္လာပါသည္။အခ်ိန္ကာလကလည္းေတာင္း ဆိုသည္။သာသနာျပဳျခင္းကလည္းထိုကဲ့
သို႔စင္းလံုးကၽြတ္ျပဳျပင္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ ကိုေဆာလ်င္စြာေဖာ္ထုတ္ရန္စိန္ေခၚလွ်က္
ရွိပါသည္။သို႔ျဖစ္ရာ“ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၏ပံုရိပ္”ကိုဤေဆာင္း
ပါးတြင္အက်ဥ္းခ်ဳပ္လ်က္တင္ျပသြားပါမည္။

၁။ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ယွဥ္ေသာခရစ္ယာန္ဘာ
သာ (kingdomized Christianity)
ဤေနရာတြင္ႏိုင္ငံေတာ္(Kingdom)ဟူေသာ ေ၀ါဟာရသည္သမၼာက်မ္းစာကအသံုးျပဳ
ေသာဘုရားသခင္၏ႏိုင္ငံေတာ္ကိုရည္ၫႊန္း ျခင္းျဖစ္သည္။(မသဲ၆း၉-၁၃)။ဘုရားသခင္
၏ႏိုင္ငံေတာ္ဆိုသည္မွာ-ဘုရားသခင္အလို ေတာ္ျပည့္စံုေသာေနရာပင္ျဖစ္ရာပထ၀ီ သေဘာအားျဖင့္ဒီမွာဟိုမွာဆိုၿပီးလက္ၫိဳးထိုး ၍မရပါ။ဘုရားရွင္၏အလိုေတာ္ကိုလိုက္
ေလွ်ာက္သူတိုင္းသည္ဘုရားသခင္၏ႏိုင္ငံ ေတာ္သူ၊ႏိုင္ငံေတာ္သားမ်ား(citizens of the Kingdom)ျဖစ္ၾကေလသည္။ဘုရားသခင္၏ အလိုေတာ္ကိုအႏွစ္သာရအားျဖင့္ေဖၚျပပါက
ေပးဆပ္ ေသာခ်စ္ျခင္းေမတၱာ(giving Love- agape)၊တရားမွ်တျခင္း(justice)၊လူသားခ်င္း
စာနာမႈ(Humanitarian)ႏွင့္စား၀တ္ေနေရးဖူလံုမႈ (Economic-development)(မိကၡာ၊၄း၄)
တို႔ျဖစ္ေလသည္။တစ္နည္းအားျဖင့္ဆိုေသာ္ ဘုရားသခင္၏ႏိုင္ငံေတာ္သည္လူသားမ်ား
တို႔၏နာမ္၀ိညာဥ္၊စိတ္၀ိညာဥ္ႏွင့္ကိုယ္ကာယ အားလံုးၿခံဳငံုေသာဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္းျဖစ္သည့္ဥသံု
ဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္းကိုဦးတည္လ်က္အႏွစ္(၂၀၀)ဓမၼသ ဘင္အလြန္ခရစ္ယာန္မ်ားသည္အသက္
ရွင္ရပါမည္။သက္ေသခံလွ်က္ဥႆံုသာသနာ (Integrated Mission)ကိုအသင္းေတာ္တိုင္းႏွင့္
ယံုၾကည္သူတိုင္းကျပဳလုပ္ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ အေၾကာင္းမွာ-ဥသံုဖြံ႕ၿဖိဳးျခင္းသည္သမၼာ
က်မ္းစာကအတိအလင္းေဖၚၫႊန္းလ်က္ေယရႈ ခရစ္ေတာ္၏အမႈေတာ္ေဆာင္ျခင္းတြင္ တိတိပပထင္ရွားလွ်က္ရွိပါသည္။ဓမၼသဘင္ အလြန္ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ဥသံုဖြံ႕
ၿဖိဳးျခင္းကိုထင္ထင္ရွားရွားထုတ္ေဖၚလ်က္ေဆာင္ ရြက္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာျဖစ္ရန္လို
အပ္ပါသည္။ပလႅင္ေပၚမွဤအေၾကာင္းကိုတရား ေဟာရပါမည္။အသင္းေတာ္မ်ား၏အမႈ
ေတာ္ေဆာင္ျခင္း(ministry)တြင္လည္းစီစဥ္ ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။အသင္းေတာ္အျပင္
ကမာၻေလာက၌လည္းဥသံုသာသာနျပဳရပါမည္။

၂။ေလာကဆန္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ
(Secularized Christianity)
ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာ  ၏ဒုတိယပံုရိပ္မွာ-ေလာကဆန္ေသာခရစ္
ယာန္ဘာသာျဖစ္ပါသည္။ဤေနရာတြင္ ေလာကီဆန္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ
(Secularism)ကိုမဆိုလိုပါ။ဤႏွစ္ခုသည္မတူ ညီၾကပါ။ေလာကီဆန္ေသာခရစ္ယာန္ဘာ သာသည္၀ိညာဥ္ေတာ္၏အုပ္စိုးျခင္းကိုမခံပဲ လူသားမ်ား၏စိတ္ဆႏၵကိုေရွ႕တမ္းတင္ 
၏လ်က္အသက္ရွင္ျခင္းျဖစ္သည္။ထိုကဲ့သို႔  အသက္ရွင္ဖို႔ရန္သမၼာက်မ္းစာေတာ္ကမသြန္
သင္ခဲ့ပါ။(ေရာမ၊၁၂း၂)။ေလာကဆန္ေသာ ခရစ္ယာန္ဘာသာဆိုသည္မွာ-ဘုရားသခင္
ဖန္ ဆင္းလွ်က္ခ်စ္ေတာ္မူေသာေလာက (cosmos)ကိုအာရံုစိုက္ရန္ဆိုလိုျခင္းသာျဖစ္
သည္။ဘုရားသခင္ဖန္ဆင္းေသာေလာကတြင္ လူသားမ်ား၊သစ္ပင္ပန္းမန္မ်ား၊သက္ရွိတိရစာၦန္္
မ်ားမွစ၍ေလထု၊ေရအစရွိေသာေတာေတာင္ သဘာ၀ႏွင့္အရာခပ္သိမ္းကိုယံုၾကည္သူမ်ားက
စာင့္ေရွာက္ကာထိန္းသိမ္းရပါမည္။ဘုရားရွင္က လူသားမ်ားကိုဖန္ဆင္းရျခင္း၏အႏိၱမပန္းတိုင္မွာ
ထုိေစာင့္ထိမ္းျခင္းတာ၀န္ထမ္းေဆာင္ရန္ေလ သည္။(ကမာၻ၊၁း၂၈)။ဧဒင္ဥယ်ာဥ္၌လူသားမ်ား 
ကဘုရားသခင္၏စကားကိုနားမေထာင္ပဲအျပစ္ က်ဴးလြန္ေသာအခါလူသားမ်ားႏွင့္ဖန္ဆင္းျခင္းခံ
ေသာအရာအားလံုးတို႔သည္ဘုရားရွင္၏က်ိန္ဆဲ ျခင္းကိုအတူတကြခံၾကပါသည္။လူသားမ်ားက
ထိုက်ိန္ဆဲျခင္းမွကယ္တင္ျခင္းကိုလိုအပ္သကဲ့ သို႔ကမာၻေလာကရွိဖန္ဆင္းျခင္းခံေသာအရာ
အားလံုးကလည္းထိုကယ္တင္ျခင္းကိုအထူးလို အပ္ပါသည္။ေမွ်ာ္လင့္ၾကသည္၊ျမည္းတမ္းလွ်က္
ေတာင့္တၾကသည္။(ေရာမ၊၈း၁၈-၂၅)။သို႔ျဖစ္ ရာဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာ သည္ဘုရားရွင္ဖန္ဆင္းလွ်က္အျပစ္တရား ေၾကာင့္ယိုယြင္းပ်က္စီးေနေသာကမာၻေလာက ကိုကယ္တင္ရန္အထူးလိုအပ္ပါသည္။ဥသံုသာ သနာျပဳျခင္းတြင္အသင္းေတာ္မ်ားသည္ပတ္ ၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းျခင္း၊ဘုရားရွင္ဖန္ဆင္း ေသာအရာခပ္သိမ္းကိုေစာင့္ထိန္းျခင္းျဖင့္ေဂ ဟ၊ပဓါနစိတ္ထားေသာသာသနာျပဳျခင္း၊(eco -centric mission)ကိုထိထိမိေဆာင္ရြက္ရပါ မည္။အေၾကာင္းမွာ-ဘုရားသခင္သည္သူ၏ သာသနာေတာ္(mission dei)ကိုအသင္းေတာ္ ၏အျပင္ဖက္ေလာက၌ေဆာင္ရြက္လွ်က္ရွိျခင္း ေၾကာင့္ပင္၊ထို႔ေၾကာင့္ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာ ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ေလာကကိုအာရံုစိုက္ လွ်က္သက္ရွင္ကာထိုကမာၻေလာကသို႔သာသ နာျပဳေသာခရစ္ယာန္ဘာသာျဖစ္ရပါမည္။
၃။လူမႈေရးဆန္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာ ( Socialized Christianity)
ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာ၏ တတိယပံုရိပ္မွာလူမႈေရးဆန္ေသာခရစ္ယာန္
ဘာသာပင္ျဖစ္သည္။လြန္ခဲ့ေသာအႏွစ္(၂၀၀) တြင္ခရစ္ယာန္အသင္းေတာ္မ်ား၏အဓိကအာ
ရံုစိုက္ျခင္းမွာတစ္ကိုယ္ေတာ္ကယ္တင္ျခင္း (Indi vidual Salvation)ပင္ျဖစ္သည္။ဤအမႈေတာ္
ေဆာင္ျခင္းသည္မွားသည္ဟူ၍မဆိုလိုပါ။ထို႔ အျပင္သာသနာဦးကာလမွစ၍သာသနာျပဳမ်ား
ကစာေပပရိယတိၱျပန္႔ပြားျခင္း၊ပညာေရး၊က်န္း မာေရး၊စား၀တ္ေနေရးတို႔ကိုတပိုင္တႏိုင္ႀကိဳး
စားေဆာင္ရြက္ၾကေၾကာင္း၊သာသနာ့သမိုင္း ကသက္ေသထူလွ်က္ရွိပါသည္။သို႔ရာတြင္သာ
သနာျပဳမ်ား၏ေခတ္ကာလ၌ကမာၻ႕အသင္း ေတာ္မ်ားကိုလႊမ္းမိုးလွ်က္ရွိေသာ(Pietism)ေခၚ
တစ္ကိုယ္ေတာ္ကယ္တင္ျခင္းအယူအဆႏွင့္ ပတ္ ၀န္းက်င္ကိုလႊမ္းမိုးေနေသာေထရ၀ါဒ
ဗုဒၵဘာသာ၏တစ္ကိုယ္ေတာ္တရားထုိင္ျခင္း (ကမၼဌါန္းႏွင့္၀ိပသနာတရားက်င့္ျခင္း)
ထို႔ေၾကာင့္တစ္ကိုယ္ေတာ္ကယ္တင္ျခင္းသည္ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းဦးစားေပးျခင္းခံရခဲ့ပါသည္။ 
ဤအယူအဆသည္မွားယြင္းေသာအယူအဆ မဟုတ္ေပ။ခရစ္ယာန္ဘာသာ၏အစမူလပင္
ျဖစ္သည္။အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ခရစ္ယာန္ ဘာသာဆိုသည္မွာေသျခင္းမွရွင္ျပန္ထ
ေျမာက္ေတာ္မူေသာခရစ္ဘုရားႏွင့္ကိုယ္တိုင္ ကိုယ္က်မိတ္သဟာရဖြဲ႕ျခင္းပင္ျဖစ္ရာတစ္
ကိုယ္ေတာ္ကယ္တင္ျခင္း(Personal and  Individual-Salvation)ဘယ္အခ်ိန္မဆိုခရစ္ယာန္
ဘာသာ၏အစမူလပင္ျဖစ္ရပါလိမ့္မည္။အႏွစ္ (၂၀၀)ျပည့္ဓမၼသဘင္အလြန္တြင္ပင္ထိုအ
ေျခခံျဖစ္ေသာတစ္ကိုယ္ေတာ္ကယ္တင္ျခင္းမွ လူမႈတစ္ရပ္လံုးေျပာင္းလဲျခင္း(Social 
Salvation)သို႔တဆင့္တိုးတက္ဖို႔ရန္လုိအပ္ပါ လိမ့္မည္။အေၾကာင္းမွာခရစ္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ေဖၚ
ထုတ္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာသည္လူမႈေရး ဆန္ေသာခရစ္ယာန္ဘာသာျဖစ္သည္။
(လုကာ၊၄း၁၈-၁၉)။ခရစ္ယာန္ယံုၾကည္သူမ်ား သည္ျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္တြင္မွီ
တင္းေနထိုင္ေသာလူသားမ်ားပင္ျဖစ္ရာသူတို႔၏ ေနထိုင္ရာျမန္မာျပည္တစ္ခုလံုးတြင္ခရစ္
ေတာ္သြန္သင္သည့္အတိုင္းဆင္းရဲႏြမ္းပါးျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ ေစဖို႔ရန္ႏွင့္မ်က္စိကန္းေသာ
သူမ်ားမ်က္စိပြင့္လွ်က္အျမင္မွန္ကိုရရွိဖို႔ရန္ ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။အလားတူပင္တရားမွ်တျခင္း
မရွိေသာဖိစီးႏွိပ္စက္ျခင္းမွန္သမွ်ကိုေမတၱရား ကိုအေျခခံလွ်က္လြတ္ေျမာက္ေစရန္ႀကိဳးစား အားထုတ္ရပါမည္။အခ်ဳပ္ဆိုေသာ္ခရစ္ယာန္ ဘာသာတရားသည္လူမႈေရးဆန္၍မတရား စနစ္မွန္သမွ်ကိုပေပ်ာက္ေစဖို႔ရန္ေမတၱာတရား ႏွင့္တက္ႂကြစြာေဆာင္ရြက္ဖို႔ရန္ပင္ျဖစ္
သည္။

၄။ျမန္မာျပည္၏ခရစ္ယာန္ဘာသာ (Myanmarized Christianity)
ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာခရစ္ယာန္ဘာသာ၏ စတုတၳပံုရိပ္မွာျမန္မာျပည္၏ခရစ္ယာန္
ဘာသာပင္ျဖစ္သည္။ကုန္လြန္ခဲ့ေသာအႏွစ္ (၂၀၀)အတြင္းသာသနာျပဳျခင္းကိုထဲထဲ၀င္
၀င္ေလ့လာေသာအခါဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ သည္ျမန္မာျပည္ကိုခရစ္ယာန္ျဖစ္ဖို႔ရန္ 
ေဆာင္ရြက္ခဲ့ေလသည္။(the gospelhad  Christianzed Myanmar overthe years)
ဓမၼသဘင္အလြန္တြင္ပင္အသင္းေတာ္မ်ား သည္ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ကိုျမန္မာမႈႏွင့္
တင္ျပလွ်က္ထိုဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္အား ျမန္မာမႈျပဳဖို႔ရန္ႀကိဳးစားရပါမည္။(In the post 
celebrationသည္Churches have to myanmarized  the gospel)ဤကဲ့သို႔ဆိုရာတြင္ဧ၀ံေဂလိ
တရားေတာ္အားျမန္မာမႈႏွင့္ေဖၚထုတ္ရန္ (Burmanized)လုပ္ဖို႔ရန္သာမဆိုလိုပါ။ျမန္မာ
အသင္းေတာ္မ်ားသည္ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ကို ျမန္မာမႈႏွင့္ေဖၚထုတ္ရန္လိုအပ္သကဲ့
သို႔အျခားေသာလူမ်ဳိးႏြယ္စုမ်ားကမိမိတို႔၏လူမ်ဳိး အလိုက္ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ကိုေဖၚ
ထုတ္ရန္ဆိုလိုျခင္းျဖစ္ပါသည္။လူမ်ဳိးတိုင္းလူ မ်ဳိးတိုင္းသည္ဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္ကိုမိမိတို႔
၏ရိုးရာယဥ္ေက်းမႈျဖင့္ေဖၚထုတ္ရန္လုိအပ္ပါ သည္။ထိုမွသာဧ၀ံေဂလိတရားေတာ္သည္
ျမန္မာဆန္စြာေဖၚထုတ္ျခင္းခံရ၍ ျမန္မာ့ေျမ ေပၚတြင္အျမစ္တြယ္ႏိုင္မည္သာျဖစ္သည္။ 
လူမ်ဳိးႏြယ္စုေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ဖြဲ႔စည္းကာဘာသာ တရားမ်ဳိးစံုႏွင့္ေန႔စဥ္လက္တြဲအသက္ရွင္
လွ်က္ရွိေသာျမန္မာျပည္ခရစ္ယာန္မ်ားသည္ လြန္ခဲ့ေသာအႏွစ္(၂၀၀)တြင္အျခားဘာသာ
တရားမ်ားႏွင့္ရင္းရင္းႏွီးႏွီးခ်စ္ခ်စ္ခင္ခင္အတူ တကြ လက္တြဲကာျပည္ေထာင္စုျမန္မာႏိုင္ငံ
ေတာ္တြင္မီွတင္းေနထိုင္ၾကပါသည္။အလြန္ လွပတင့္တယ္ေသာအစဥ္အလာပင္(ဆာလံ၊
၁၃၃)။ဓမၼသဘင္အလြန္တြင္မူခရစ္ယာန္မ်ား၏ ကမကထျပဳမႈေၾကာင့္ဘာသာတရားမ်ား
အခ်င္းခ်င္းပိုမိုရင္းႏွီးကာမိမိတို႔၏ဘာသာတရား မ်ားအားေ၀မွ်ဖယ္လွယ္ျခင္း(Dialogue)ကို
အင္တိုက္အားတိုက္ေဆာင္ရြက္ရပါမည္။ အေၾကာင္းမွာသမၼာတရားျဖစ္ေတာ္မူထေသာ
ခရစ္ေတာ္ဘုရားသည္ဘာသာတရားတစ္ခု တည္း၏မူပိုင္ခရစ္ေတာ္ဘုရားမဟုတ္ပါ၊
စၾကၤာ၀ဠာတစ္ခုလံုး၏ခရစ္ေတာ္ဘုရား (Cosmic-Christ)ျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ပင္။သို႔ျဖစ္ရာ
ဓမၼသဘင္အလြန္ခရစ္ယာန္မ်ားရုပ္လံုးေဖၚ ရမည့္ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ဘာသာေပါင္းစံု ရင္းရင္းႏွီးႏွီးဆက္ဆံလွ်က္ႏိုင္ငံေတာ္၏အက်ဳိး၊ လူသားမ်ား၏အက်ဳိးကိုလက္တြဲမျဖဳတ္တမ္း
အတူတကြရႊင္ရႊင္လန္းလန္းႏွင့္ေဆာင္ရြက္ ေသာျမန္မာျပည္၏ခရစ္ယာန္ဘာသာျဖစ္ရပါ
မည္။ဤတြင္ကမာၻ႔ဘာသာေပါင္းစံုပါလီမံဦးစီး ဦးေဆာင္ေသာခရစ္ယာန္ဓမၼအေတြးအေခၚ
ရွင္ဟန္စကုံ(Hanskung)၏အဆိုအမိန္႔တစ္ခုႏွင့္ ဤစာပိုဒ္ကိုအဆံုးသတ္လိုပါသည္။သူႁမြက္
ဆိုခဲ့သည္“ဘာသာတရားမ်ားအခ်င္း၊ၿငိမ္သက ျခင္းမရွိေလသမွ်ကာလပတ္လံုးကမာၻ႕ျငိမ္း
ခ်မ္းေရးရရွိႏိုင္မည္မဟုတ္ေျခ။ဘာသာတရား မ်ားအျပန္အလွန္ေ၀မွ်ဖယ္လွယ္ျခင္းမရွိေလ
သမွ်ကာလပတ္လံုးဘာသာတရားမ်ားၿငိမ္းခ်မ္း ရးရရွိႏိုင္မည္မဟုတ္ေပ။Thy will be no 
world pace,without religious peace,There  will be no religious peace,without religious
dialogue.အမိျမန္မာျပည္ႏွင့္တကမာၻလံုးၿငိမ္  သက္ျခင္းရရွိဖို႔ရန္ဘာသာတရားမ်ား၏ရင္း
ႏွီး ခ်စ္ခင္မႈႏွင့္ေ၀မွ်ဖယ္လွယ္ျခင္းသည္။ လြန္စြာမွပင္အေရးႀကီးလွ်က္အေျခခံၾကပါသည္။

၅။ခရစ္ေတာ္၏ခရစ္ယာန္ဘာသာ (Christified Christianity)
ဤခရစ္ေတာ္ဆန္ျခင္း(Christion)ဟူေသာ ေ၀ါဟာရကိုအစျပဳသူမွာျပင္သစ္ႏုိင္ငံသားျဖစ္
ၿပီးသီေအာ္ေလာ္ဂ်ီပညာရွင္ႏွင့္ဘူမိေဗဒပညာ ရွင္ျဖစ္သူေတလ္ဟဒ္ဒီခါရ္ဒင္(Teihard de 
Chardin-1881-1955)ပင္ျဖစ္ပါသည္။သူသည္ ဘုရားသခင္ကလူ႔သမိုင္းႏွင့္စၾကာ၀ဠာတစ္ခု
လံုးကိုကုန္ဆံုးေစေသာေနာက္ဆံုး ကာ(The  endtime-eschaton)ကို(Omega-Point)ဟုေခၚကာ
ထိုေနာက္ဆံုးေသာကာလတြင္ယံုၾကည္သူမ်ား အားလံုးတို႔သည္ခရစ္ေတာ္၏ပံုေဆာင္ရမည္
(Christification)ဟူ၍ဤခရစ္ေတာ္၏ပံုေဆာင္ ျခင္းကိုစတင္အသံုးျပဳခဲ့ေလသည္။ဤေ၀ါဟာရ
ကိုယူလွ်က္ဓမၼသဘင္အလြန္ခရစ္ယာန္ဘာသာ သည္ခရစ္ေတာ္ပံုေဆာင္ေသာခရစ္ယာန္ဘာ
သာ(Christified Christinity)ျဖစ္ရန္လုိအပ္ပါသည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ၏အစမူလသည္ခရစ္ေတာ္
ပင္ျဖစ္သည္။(Iani)ဆိုသည္မွာ-ဖက္ေတာ္သား ဟူေသာအဓိပၸါယ္ရွိရာChrist+ iani(Christiani)
ဟူ၍ေပါင္းသည့္အခါမွာ-ခရစ္ေတာ္၏ဖက္ ေတာ္သားမ်ားဟူေသာမူလအဓိပၸါယ္ရွိပါသည္။
Christianityသည္အဂၤလိပ္သဒၵါအရျဖစ္ျခင္း နာမ္(noun)ကိုေဖၚျပရာခရစ္ေတာ္၏ဖက္ေတာ္
သားမ်ားပိုင္ဆိုင္ေသာဘာသာတရား (Christianity)ဟုအဓိပၸါယ္ရွိပါသည္။သို႔ျဖစ္ရာ
ဓမၼသဘင္အလြန္ခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ ခရစ္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ဦးစီးဦးေဆာင္ေသာဘာ
သာတရားျဖစ္ရပါမည္။ခရစ္ေတာ္၏ခရစ္ ယာန္ဘာသာတရားမွာခရစ္ေတာ္၌ရွိေသာ
ထိုစိတ္သေဘာ(The mind of Christ)ကိုခရစ္ ယာန္ယံုၾကည္သူတိုင္းလက္၀ယ္ပိုက္ထားရပါ
မည္။(ဖိလိပၸဳ၊၂း၅-၁၁)။အခ်ဳပ္အားျဖင့္ဆိုေသာ္ ခရစ္ေတာ္၌ရွိေသာထုိစိတ္သေဘာသည္မိမိ
အက်ဳိးကိုမငဲ့ပဲမိမိအသက္ကိုျမက္တစ္ပင္ ေလာက္မွ်ပဓါနမထားကာသူတစ္ပါးအတြက္
စြန္႔လႊတ္ျခင္းစေတးျခင္းပင္ျဖစ္သည္။ခရစ္ယာန္ တိုင္းသည္မိမိ၏အတၱကိုပဓါနမထားပဲခရစ္
ေတာ္ကိုသာပဓါနထားပါကျမန္မာျပည္ခရစ္ ယာန္ဘာသာ၏ပံုရိပ္သည္တမူထူးျခားလာပါ
လိမ့္မည္။ေခာတ္ေပၚသာသနာျပဳလႈပ္ရွားမႈတြင္  အထင္ကရသာသနာျပဳတစ္ပါးျဖစ္ေသာမက္
သဒစ္သာသနာျပဳဆရာစတင္ေလဂ်ဳံုး(စ္)Stanley Jones)ကခရစ္ယာန္ဘာသာသည္အတၱပဓါန
စိတ္ထားမွခရစ္ေတာ္ပဓါနစိတ္ထားသို႔ေျပာင္း ကူးျခင္းျဖစ္သည္ဟူ၍ဆိုခဲ့ပါသည္။ဓမၼသဘင္
အလြန္တြင္ျမန္မာျပည္ရွိခရစ္ယာန္ဘာသာသည္ ခရစ္ ေတာ္ကိုပဓါနထားေသာခရစ္ယာန္ဘာ 
သာျဖစ္ရပါမည္။ျဖစ္ခဲ့ပါသည္။ျဖစ္ေနပါသည္။ ျဖစ္ပါ ဦးမည္။ေနာက္ဆံုးတြင္ခရစ္ေတာ္၏အုပ္စိုး
ျခင္းသည္ျမန္မာျပည္ႏွင့္တကြတစ္ကမာၻလံုး ကိုလႊမ္းမိုးမည္သာျဖစ္သည္။(ဗ်ာဒိတ္က်မ္း၊၁၁း
၁၅)။ အလိုေတာ္သည္ျမန္မာျပည္၌ျပည့္စံုပါေစ ေသာဟူသည့္ေဆာင္ပုဒ္ျဖင့္အႏွစ္(၂၀၀)
ျပည့္ဓမၼသဘင္ကိုဆင္ႏြဲက်င္းပသည့္အခါမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔တစ္ေတြစီးနင္းေနၾကေသာခရစ္
ယာန္ဘာသာယဥ္ႀကီးကိုအလုပ္ရံုမွဴးျဖစ္ေသာ ခရစ္ေတာ္ဘုရားထံျပန္လည္အပ္ထားလွ်က္
သူ၏စင္းလံုးကၽြတ္ျပဳျပင္းျခင္း(Overhauling)ကို ခံယူကာဓမၼသဘင္အလြန္တြင္အသစ္ေသာ
ခရစ္ယာန္ဘာသာအျပစ္အႏွစ္(၃၀၀)ျပည့္ ဓမၼသဘင္ဆီသို႔လက္တြဲခ်ီတက္ၾကပါစို႔။


ေမတၱာတမန္မဂၢဇင္း၊အတြဲ(၅၁)၊အမွတ္(၄)ႏို ၀င္ဘာလ၊၂၀၁၃။”ဓမၼသဘင္အလြန္ျမန္မာ
ခရစ္ယာန္ဘာသာ၏ပံုရိပ္။ "Image of  Myanma CHristianity Beyond 
Celebration"(စာမ်က္ႏွာ၊၁၇-၂၁)

 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...